tök jó konyha

Mi is az az Endometriózis?

2015. szeptember 04. 14:24 - Bajsz Brigitta

Az utóbbi egy hónapban számtalan weboldalon, könyvön, Youtube videón rágtam keresztül-kasul magam. Inspiráló és ízlelőbimbó irritáló receptek sokaságával találkoztam, jobbaknál jobbarka akadtam. Az ok, hogy miért is kezdtem vega, egészséges receptek után kutatni a következő. Nemrégen Endometriózissal diagnosztizáltak, amely nem más, mint a nők körében sajnos igen elterjedt betgség/állapot. Röviden és hivatalosan megfogalmazva: Az Endometriózis egy nőgyógyászati kórkép, melyben a normálisan csak a méh belső felszínén jelen lévő nyálkahártya a méh üregén kívül is megtalálható.

Ez sok kellemetlenséggel, fájdalommal, terméketlenséggel járhat együtt, attól függően, hogy milyen szinten tart a betegség. Megoldás a gyógyszeres kezelés vagy műtét. Nos, ezek közül én egyikkel sem szerettem volna élni, s bár az orvosi konzultáció még hátra van, úgy döntöttem, hogy alternatív módon szállok szembe az alattomos kis cisztámmal. Alapos utánajárást követően számtalan olyan történettel találkoztam, ahol az Endometriózisban szenvedő hölgy/lány alternatív gyógymódok segítségével kigyógyult a betegségből. Szerencsére nálam időben észrevettük a problémát, s mivel a ciszta még nem nőtt túl nagyra, úgy érzem, időben nyakon tudom csípni a kis gonoszt.

Aki ismer az tudja, hogy mindig igyekeztem egészségesen táplálkozni. De hát ki tud ellenállni egy csupasajtos pizzának, karamellás csokiszeletnek, rántott csirkének? Hát én sem tudtam… Mindig is sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottam de az előbb felsorolt nyalánkságok szintén szerepeltek a menün. Mostanáig.

Hogy őszinte legyek, a hús egyáltalán nem hiányzik. Számomra ez volt a legegyszerűbb áldozathozatal. Nem úgy mint a sajtok, joghurtok! A tejtermékektől való búcsúzás bizony mély nyomot hagyott bennem. Na és nincs több kávé sem! Teából is csak koffeinmentes, a napi kávém pedig gabonakávéval és szojatejjel cserélődött. Hát…azért meg lehet szokni.

 

Szóval, lássuk mi is az a pár dolog, amire rátaláltam, és ami alapján átrendeztem a konyhaszekrényem tartalmát!

Először is, minden olyan dolog a kukában végezte, ami bármilyen mesterséges adalékanyagot, színezéket, édesítőszert és sok sok “E”-t meg kimondhatatlan nevű izéket tartalmazott. Helyette jöttek a gluten és tojás mentes tészták, babok, gabonák, szojakészítmények és a japán konyha bizonyos alapdarabjai. Ja és persze gyümölcs és sok sok zöldség – jópár a saját kis kertecskémből!

Lássuk felsorolás szintjén, mi is az, amit enni/tenni kell, ha az Endometriózis hozzánk is bekopogtatott.

Először is pozitív hozzáállás. Ne ess pánikba ha az orvosod közli veled az E betűs diagnózist! Van rá megoldás, válaszd akár az alternative, akár a hagyományos gyógyászatot. A lényeg a stresszmentes élet lenne, ami persze nem éppen megvalósítható máról holnapra, de ha nem is tudod kiszűrni az összes stressz-okozót, legalább törekedj arra,, hogy nyugodtabban és pozitívabban kezeld a fejfájós helyzeteket. Kell a sok nevetés, élmény szerzés, motiváció, tanulás – bármi, ami jó hangulatba hoz.

A következő ásványi anyagok bevitele nélkülözhetetlen! Felsorolom, hogy mik ezek és hogy miben találhatod meg őket:

MAGNÉZIUM: Spenót, Tökfélék, Napraforgó-, Szezámmag, Mandula, Cashew dió

VAS: Brokkoli, Datolya, Gomba, Szardínia

OMEGA-3: Szójabab, Lenmag, Tofu, Dió, Halak

ROSTOK: Barna rizs, Gyümölcsök, Zöldségek, Zabfélék, Búzakorpa, Köles, Quinoa

ANTIOXIDANSOK és VITAMINOK: Répa, Kaliforniai paprika, Brokkoli, Bogyós gyümölcsök (pl. málna), Cseresznye, Meggy, Narancs, Citrom, Szilva

Természetesen a felsorolás nem teljes értékű, számtalan más férne a különböző kategóriákba, de példamutatónak ez a felsorolás megteszi.

Néhány hasznos link a témával kapcsolatban:

Webbeteg

Endoblog.hu

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tokjokonyha.blog.hu/api/trackback/id/tr757760472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása